KOJENÍ

By K. - 9:00

Kojení je pro mě to nejkrásnější co mě v mateřství mohlo potkat. Jsem pyšná na to, že dokážu živit své dítě a ono z toho krásně roste a všechno se mu daří. Kojení je dar a je dobré jak pro dítě, tak pro samotnou maminku. Je mi líto těch maminek, které kojit nemůžou a upřímně nechápu ty, které se sobecky rozhodly své dítě nekojit. Ale tohle tady dnes rozebírat nechci, chtěla bych vám sdělit svoje rady a typy na kojení, ať už na udržení mléka či na kojení ihned po porodu. 

KOJENÍ V PORODNICI
Tady ohromně záleží na personálu a jestli je to vaše první dítě. Mě vlastně hned po porodu dali Adámka na hruď, takže se samozřejmě přisál a tím se krásně nastartovala produkce mléka. Bylo to zatím tedy mlezivo, ale to se během dne změnilo v hustší mlíčko. Tak malinké miminko jsem držela poprvé v náručí a bála jsem se ho pomalu přebalit, natož s ním manipulovat u kojení. Pak mi ale pomohla jedna skvělá sestřička, která mi byla hrozně sympatická a všechno šlo samo. Dokonce při loučení za mnou došla, že si tam mám ještě "někdy dojít pro jedno" 😊 Já doporučuji si vzít do porodnice kojící čaje, homeopatika a samozřejmě kojící košilku nebo tričko. A pokud vám neporadí v porodnici, je důležité se z toho nezbláznit a vyhledat třeba laktační poradkyni. Já radím kojit a kojit, ono se to nastartuje samo a každá matka se to sama naučí, hlavní je se nebát!

STRAVOVÁNÍ PŘI KOJENÍ
Tohle je nesmírně ožehavé téma. Některému miminku vadí to, druhému zase ono. Ty nejhorší potraviny jsou rozhodně ty nadýmavé, které můžou způsobit prdíky. O těch mimochodem taky chystám článek. Obecně se nedoporučuje jíst kořeněné a kyselé potraviny (protože mění chuť mléka), zázvor a česnek - ty můžou změnit chuť mléka a samozřejmě nadýmavé potraviny (papriky, kedlubny, ředkvičky, květák...) Ono je toho spoustu a přesný seznam najdete skoro všude na webu, pokud budete hledat. Já si na potraviny dávala pozor hodně a určitě si to hlídám i teď, ale už začínám jíst víc a víc normálních běžných jídel. Kořením docela dost, mám ráda pikantní jídla a malému to nevadí. Naopak jsem zjistila že mu vadil ten zázvor - to vyloženě nechtěl pít, kofein byl také zlo a třeba úplně v pohodě byli rajčata, brokolice, čokoláda nebo třeba arašídy. Pak je dobré vyřadit alergeny a exotické ovoce. Ale s postupem času se na nějaký ten ananas či mango už nemůžu dočkat 😊

HYGIENA, OBLÉKÁNÍ, ODSÁVÁNÍ
Pamatuji si, že jsem četla že prso se před každým kojením má umýt, nebo použít speciální ubrousky. To by mě švihlo, to vážně nedělám. Oblečení na kojení taky nenosím, mám vlastně jen dvě noční košilky, které teda praktické jsou. Mléko jsem neodsávala nikdy a nemám to zatím ani v plánu. Už se mi upravila laktace, takže i když malého nekojím v noci déle, tak nemám prsa jako kámen a mlíko tam přitom pořád je. Ale tohle je na každé mamince.

KOJENÍ JE DAR
Já jsem veliká propagátorka kojení, protože to miluju. Miluju ten pohled na Adámka jak se kojí a jak jsem s ním propojená. Ta láska je díky kojení ještě silnější. Předávám mu to nejlepší a je pro mě někdy až k neuvěření, že nějaké "blbé" prsa dokáží tak luxusně živit moje dítě a dávat mu všechno co potřebuje. Proto radím neplašit s nějakým přikrmováním a čajíky - tedy u plně kojených dětí. My začneme až na začátku 7.měsíce, pomalinku polehoučku. Nejen že je to silné pouto, ale kojení je dobré jak pro dítě, tak pro maminku. Věděli jste že výrazně snižuje riziko rakoviny prsu a vaječníků? Nehledně na to, že některé ženy díky kojení zhubnou poporodní kila. Já hodlám kojit co nejdéle to půjde a vůbec se nedívám blbě na ty maminky, co kojí tříleté dítě.

PODPOŘENÍ LAKTACE
Asi úplně nejdůležitější je mléko si udržet a dělat pro to správné věci. Ono bohužel není samozřejmost, že se mléko bude tvořit samo a neustále. Já doporučuji se pravidelně stravovat - mám dokonce tabulku, kde si vyplňuji co jsem za den snědla. Víte vůbec kolik toho kojící žena musí sníst a vypít aby uživila své tělo a své dítě? Já z toho byla docela v šoku. Třeba takových 5 sacharidových porcí, 5 porcí zeleniny, 3-5 mléčných výrobků, 1-3 porcí bílkovin, 2-4 porcí ovoce. Ideální je jíst mléčné výrobky, výborný je losos a avokádo. Vyzkoušela jsem snad všechny kojící čaje a rozhodě nejlepší je Hipp, Weleda nebo Babylove z Dm. Ale jelikož Adámkovi když byl malinký vadil aromatický fenykl a anýz, které byly v každém kojícím čaji, tak jsme si koupili bylinky sami a děláme vlastní čaj. Za mě je absolutně nejlepší odvar z pískavice řeckého sena, kmínu a koprových semínek - ty zabíraly naprosto skvěle. Další super věcí jsou homeopatika - konkrétně Ricinus Communis 5CH, zrovna jsem si jedny dovezla z lékárny. Nebojte se do vaší stravy použít koření jako je třeba majoránka, tymián či bazalka, výborně podporují laktaci. Pokud se vám zdá, že tvorba mléka klesá, pak je nejlepší začít častěji kojit, aby se tvorba obnovila. A prokojit klidně celou noc, ideálně ve 2-4 v noci. Nebojte se ani teplého pytlíčku který přiložíte na prsa a mléko pak bude lépe téct. A nesmírně důležitý je pitný režim, i já se to bohužel neumím naučit, vypít skoro 3 litry denně. 

Doufám, že se vám článek líbil a něco vám dal 💙

  • Share:

You Might Also Like

0 komentářů

Děkuji ti za milý komentář! <3